مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی

مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی

فهرست مطالب این صفحه پنهان

 

 یکی از مالیات‌هایی که در قانون بودجه سال ۱۴۰۱  ذکر شده و مورد تصریح قانون‌گذار قرار گرفته است، سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی است. مالیات سود سپرده بانکی چگونه محاسبه می‌شود؟  از چه طریقی قابل پرداخت است یا اینکه آیا قوانین در رابطه با مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی وجود دارد؟ یا تنها اشخاص حقوقی موظف به پرداخت آن هستند؟

این که آیا همه اشخاص حقوقی ملزم به پرداخت مالیات بر سود سپرده بانکی هستند یا برخی از این اشخاص از این قانون هستند، همگی سوالاتی هستند که عدم پاسخ به آن‌ها ممکن است نگرانی‌ها و مشکلاتی را به وجود آورد.

در این مطلب قصد داریم به تمامی سوالات شما در این رابطه پاسخ داده و نگرانی‌های شما را برطرف کنیم. البته شرکت حسابداری ما در کرج با تجربه و نیروی متخصصی که دارد، به کمک شما می‌آید. این شرکت، انواع خدمات مالی و مالیاتی و حسابداری را به شما ارائه می‌کند. در صورتی که به مشاور مالی و یا امور مالیاتی نیاز دارید، می‌توانید با کارشناسان این بخش شرکت تماس گرفته و از آن‌ها مشاوره دریافت کنید.

با ما در یک کلام

بگذارید همین ابتدای کار خیالتان را راحت کنیم، سپرده های بانکی اشخاص حقوقی مشمول مالیات است. مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی، 25 درصد مبلغ کل سود سپرده بانکی است. البته این مالیات مشمول همه شرکت ها نمیشود و اشخاص حقوقی مثل صندوق‌های بازنشستگی، صندوق تامین خسارت‌های بدنی و غیره که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح نیدهیم شامل این مالیات نمیشوند.

مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی

 

شرکت حسابداری برناتکس کرج که از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده است، آماده ارائه تمامی خدمات مالیاتی اعم از مشاوره کسب و کار، خدمات حسابداری و حسابرسی و مشاوره مالی در رابطه با کسب و کارهای کوچک و بزرگتان است. با توجه به اهمیت این موضوع و آشنایی با آن، در این مطلب قصد داریم به بررسی جزئیات این مالیات و نیز موارد مرتبط با آن بپردازیم.

خدمات اظهارنامه اشخاص حقیقی

خدمات اظهارنامه اشخاص حقوقی

آموزش ویدیویی نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی

شرکت حسابداری برناتکس کرج برترین خدمات مالی و مالیاتی

مشاورین ما همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما در امور مالی و مالیاتی کسب و کارتان در کوتاه ترین زمان ممکن هستند.

مالیات سود سپرده بانکی چیست و کدام سپرده‌ها مشمول این مالیات می‌شوند؟

دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی موضوعی است که ممکن است ذهن بسیاری از ما را به خود مشغول کرده باشد. این طرح نسبتا جدید که در ماه‌های اخیر صحبت‌های زیادی در مورد آن شنیده‌ایم، در اواخر سال گذشته مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گرفت و سرانجام جزئیات آن مشخص شد و در نهایت برای اجرا در سال جدید به سازمان امور مالیاتی ارسال گردید. اگر چه موضوع دریافت مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی، از نظر کلی مشخص است؛ اما این موضوع هنوز هم سوالاتی را برای اشخاص حقوقی ایجاد می‌کند. از جمله اینکه این مالیات یعنی چه و کدام سپرده‌ها مشمول این مالیات می‌شوند؟

بر اساس این قانون، در ابتدا مقرر شده بود تمام سپرده‌ها مشمول مالیات شوند؛ اما با توجه به تبعات اقتصادی این تصمیم، مقرر شد تنها سود سپرده‌های شرکت‌های حقوقی در بانک‌ها مشمول این قانون شوند و در حال حاضر قانونین در رابطه با دریافت مالیات بر سود سچرده اشخاص حقیقی وجود ندارد. البته این امکان وجود دارد که در آینده تمام سپرده‌های عموم مردم نیز مشمول این قانون مالیاتی شوند!

سود سپرده افراد حقیقی مشمول مالیات نیست؟

اگر چه سوالات و شبهات زیادی در مورد مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی وجود دارد؛ اما بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی از پرداخت هر گونه مالیاتی معاف بوده و این مورد در بند ۲ ماده ۱۴۵ قانون مالیات‌های مستقیم ذکر شده است.

همچنین این سازمان، شایعاتی را که در فضای مجازی در مورد اخذ مالیات ۱۰ درصدی از سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری وجود دارد، رد می‌کند. در واقع این امکان وجود دارد که منشأ چنین شایعاتی در فضای‌ مجازی یکی از احکام پیشنهادی در پیش‌نویس لایحه سوم باشد که مالیات مجموع درآمد نامیده شده است.

البته این لایحه در مراحل اولیه کارشناسی بوده و سازمان امور مالیاتی کشور نیز مخالف چنین طرح و پیشنهادی است. لازم به ذکر است که رئیس سازمان امور مالیاتی در این ‌باره توضیحاتی را بیان کرده است.

بر اساس این توضیحات، در پیش‌نویسی که برای لایحه مالیات بر مجموع درآمد تهیه شده بود، پیش‌بینی در مورد مالیات سپرده بانکی اشخاص حقیقی انجام شده بود؛ اما در نظر داشته باشید که این تنها یک پیش‌نویس بوده است و نیازمند بحث و بررسی در کمیسیون‌های مختلف دولت است و پس از بررسی توسط این کمیسیون‌ها باید به مجلس برود.

در حالی که این موضوع در فضای مجازی به این صورت نشان می‌دهد که قانونی در رابطه با مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی تصویب شده و این اشخاص موظف به رعایت آن هستند!

برای مطالعه دقیق درباره مالیات سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی مطلب زیر را مطالعه بفرمایید:

مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی

مالیات بر سود سپرده بانکی شرکت ها

آیا همه شرکت‌ها و سازمان‌ها باید برای سود سپرده بانکی خود مالیات دهند؟

خیر، برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها از این قانون مستثنی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: صندوق‌های بازنشستگی، صندوق تامین خسارت‌های بدنی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی ساختمان، بیمه مرکزی ایران، شرکت‌های بیمه بازرگانی، صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق توسعه ملی.

بهترین راهکار شرکت‌ها و اشخاص حقوقی برای جایگزین کردن سپرده‌های بانکی چیست؟

این موضوع که بسیاری از شرکت‌ها و اشخاص حقوقی نگران دریافت مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی باشند، موضوعی طبیعی است. مطمئنا چنین شرکت‌ها و سازمان‌هایی به دنبال راهکارهایی خواهند بود تا از سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی دور کنند، اما جایگزین مناسب برای این سپرده‌های بانکی چیست؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است بدانید که صندوق‌های درآمد ثابت بورسی و سبدهای اختصاصی درآمد ثابت، به جهت دارا بودن مزایای دریافت سود بدون ریسک بسیار مناسب هستند. شرکت‌ها، نهادها و سازمان های مختلف با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها حتی می‌توانند نرخ‌های بالاتر از سپرده های بانکی را دریافت کنند!

بنابراین، سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشمول مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی نمی‌شوند. این صندوق‌ها مجوزهای لازم را از سازمان‌ بورس دریافت کرده‌اند و سود ثابت و روزشماری را پرداخت می‌کنند. از این رو، می‌توان آن‌ها را جایگزین مناسبی برای سپرده‌های بانکی دانست.

مالیات سود سپرده بانکی چگونه محاسبه می‌شود؟

 سوالات زیادی در مورد نحوه محاسبه مالیات بر سود سپرده اشخاص حقوقی وجود دارد. با مطالعه و بررسی قانون بودجه سال 1401 به راحتی می‌توان دریافت که هیچ گونه نرخ و مقدار مشخصی برای این سود در نظر گرفته نشده است. پس این سوال مطرح می شود که میزان مالیات بر سود سپرده بانکی چگونه و به چه صورت مشخص می‌شود؟ میزان این مالیات بر اساس حکم عام ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم مشخص می‌شود.

بر اساس این قانون، مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی، 25 درصد مبلغ کل سود سپرده بانکی مشخص می‌شود. به عنوان مثال اگر سود بانکی یک شرکت حقوقی برابر 100 میلیون تومان باشد، مقداری مالیاتی که باید برای سود سپرده بانکی خود پرداخت کند برابر با 25 درصد مقدار این سود یا 25 میلیون تومان خواهد بود.

سوالات متداول

  1. آیا سایت و سامانه خاصی برای پرداخت مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی وجود دارد؟

از آنجایی که این مالیات و قواننی مربوط به آن جدیدا مطرح و ابلاغ شده‌اند، در حال حاضر سایتی تحت عنوان سامانه مالیات سود سپرده بانکی معرفی نشده است.

  1. نحوه پرداخت مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی چگونه است؟

پرداخت این مالیات‌ها از طریق سامانه چرداخت قبض مالیاتی صورت می‌گیرد.

  1. آیا سپرده‌های بانکی عموم مردم هم مشمول این مالیات می‌شوند؟

در حال حاضر سپرده‌های عموم مردم مشمول این مالیات نمی شوند، اما این امکان وجود دارد که در آینده سپرده‌های اشخاص حقیقی نیز مشمول مالیات سود سپرده بانکی شوند.

  1. میزان مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی چقدر است؟

25 درصد سود سپرده‌های بانکی

5. آیا سپرده بانکی اشخاص حقوقی و شرکت ها مشمول مالیات است؟

بله، همه اشخاص حقوقی بجز مواردی که در مطلب اشاره کردیم مشمول مالیات است.

6. میزان مالیات سپرده بانکی اشخاص حقوقی چقدر است؟

قانون بودجه سال 1401 هیچ گونه نرخ و مقدار مشخصی برای این سود در نظر نگرفته اما طبق توضیحات مقاله 25% است.

نکته پایانی

بر اساس قوانین مالیاتی کشور، دریافت سود سپرده بانکی توسط اشخاص حقوقی از این پس با پرداخت مالیات همراه خواهد بود. در این مطلب سعی شد به سوالاتی در این باره و اینکه مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی شامل چه سازمان‌ها و شرکت‌هایی می‌شود، پاسخ داده شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هفت − = 3