مشاغل کم مالیات

مشاغل کم مالیات در سال 1402 کدامند؟

مشاغل کم مالیات در سال 1402 کدام است؟ مالیات یکی از راه‌های درآمد دولت است که به دو روش مستقیم و غیرمستقیم از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اخذ می‌شود. طبق قوانین، اشخاص یا شرکت‌هایی که فعالیت اقتصادی دارند مشمول پرداخت مالیات هستند و میزان پرداخت مالیات متناسب با میزان درآمد و مشاغل متفاوت است.

اصناف زیادی دارای فعالیت‌های اقتصادی هستند که برخی از آنان جزو مشاغل کم‌درآمد محسوب می‌شوند. در واقع آنان به نسبت سایر اصناف مالیات کمتری پرداخت می‌کنند. علاوه بر این راهکارهایی برای کاهش میزان مالیات پرداختی وجود دارد که اشخاص حقیقی و حقوقی دارای کسب‌وکار هستند می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

کدام مشاغل معاف از مالیات است؟

معافیت مالیاتی یکی راهکارهای حمایتی دولت از برخی کسب‌وکارها برای رشد اقتصادی و توزیع عدالت در کشور است. نکته قابل توجه این است اشخاص و کسب‌وکارها زمانی می‌توانند معاف از مالیات شوند که مطابق با قوانین مالیاتی کشور اسناد و مدارک لازم را در زمان مشخص ارائه دهند.

با توجه به وجود پیچیدگی‌های مختلف در قوانین مالیاتی بسیار مهم است که مشاغل از مشاوره‌های مالیاتی استفاده کنند تا از این طریق بتوانند به بهترین نحوه اسناد مورد نیاز را جمع‌آوری کرده و ارائه دهند.

 مشاغل معاف از مالیات

مشاغل معاف از مالیات مطابق قوانین باید درآمد ماهیانه کمتر از 7 میلیون تومان یا درآمد سالانه کمتر از 84 میلیون تومان داشته باشند. در زیر به طور کامل مواردی که مشمول معافیت مالیاتی هستند بیان شده است.

  • شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی روستایی، عشایری، کارگری، کشاورزی و صیادان
  • مراکز نگهداری از سالمندان، زنان و دختران خودسرپرست و کارگاه‌های آموزشی و ایجاد شغل برای معلولان حرکتی و آسیب‌دیدگان نخاعی
  • ورزشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی دارای مجوز از وزارت ورزش و جوانان
  • آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای دارای مجوز از سازمان آموزش و فنی حرفه‌ای و مدارس غیرانتفاعی در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه
  • دانشگاه‌ها و مراکز غیرانتفاعی و مهدکودک‌ها در مناطق محروم
  • دفاتر زیارتی و گردشگری دارای مجوز از مراجع ذی‌ربط
  • انتشاراتی‌ها و مشاغل مطبوعاتی دارای مجوز از وزارت ارشاد یا سایر سازمان‌های ذی‌ربط
  • شرکت‌های بازرگانی با صادرات محصولات کشاورزی و کالاهای غیرنفتی
  • سازمان‌ها و مؤسسات وابسته به شهرداری
  • مشاغل فعال در حوزه هنری، فرهنگی و صنایع‌دستی

کدام مشاغل مالیات کمتری پرداخت می‌کنند؟

بخش اصناف دارای بیشترین تعداد مودیان مالیاتی در کشور است و از این رو نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد. با این وجود 4 گروه از آنها مالیات کمتری پرداخت می‌کنند که در زیر به معرفی آنها پرداخته شده است.

  1. پوشاک
  2. بنکداران پارچه
  3. شیرینی، خشکبار و بستنی
  4. رستوران و اغذیه‌ فروشان

تخفیف مالیاتی یا پرداخت مالیات کمتر چگونه امکان‌پذیر است؟

تخفیف مالیاتی یکی دیگر از راه‌های حمایت دولت از مشاغل است. دولت برای جبران هزینه‌ها و همچنین برقراری عدالت در جامعه و حمایت از قشر محروم از مشاغل و اشخاصی که درآمد بالایی دارند، مالیات دریافت می‌کند. در این بین تخفیف‌های مالیاتی نیز وجود دارد که شامل برخی از اشخاص می‌شود.

تشویق مالیاتی تنها منحصر به اشخاص یا مشاغل خاص نبوده و همه می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. برای اطلاع دقیق از قوانین تخفیف و انجام فرآیندهای مالیاتی می‌توان از شرکت‌های حسابداری خبره استفاده کرد. در زیر برخی از راهکارها برای پرداخت مالیات کمتر بیان شده است.

پرداخت به‌موقع مالیات

سازمان امور مالیاتی کشور برای مودیانی که در زمان مقرر مالیات را پرداخت می‌کنند، تخفیف مالیاتی در نظر گرفته است. این در حالی است که برای مودیان با دیرکرد در پرداخت مالیات، جریمه لحاظ خواهد شد؛ بنابراین مودیان برای برخورداری از تشویق مالیاتی باید در سه دوره مالیات‌های خود را به‌موقع پرداخت کنند.

محاسبه دقیق هزینه‌ها

مالیات مودیان مطابق با میزان سودی است که آنها در سال مالی به دست می‌آورند. در واقع سود آنها با کسر هزینه‌ها از درآمد به دست می‌آید که مبلغی از آن به‌عنوان مالیات پرداخت می‌شود. درصورتی‌که میزان هزینه‌ها به‌درستی محاسبه شده باشد امکان بهره‌مندی از تشویق مالیاتی وجود دارد.

محاسبه دقیق مالیات شغلی

اعلام درآمد سال گذشته در اظهارنامه سال جاری

یکی دیگر از راهکارها برای پرداخت مالیات کمتر، اعلام رقم مالیاتی سال گذشته در اظهارنامه سال جاری است. این نشان می‌دهد که مودی مبلغ سال پیش را قبول دارد. در غیر این صورت اگر مودی میزان درآمد را کمتر از سال گذشته قید کند، سازمان امور مالیاتی بررسی‌های لازم را انجام داده و در صورت عدم مطابقت مودی مالیاتی مشمول جریمه خواهد شد.

پرداخت مالیات قبل از سررسید

درصورتی‌که مودیان مالیاتی پیش از سررسید، اقدام به پرداخت مالیات کنند، مشمول تخفیف خواهند شد. در واقع به‌ازای هر یک ماه پرداخت زودتر از موعد 1 درصد تخفیف به‌عنوان جایزه خوش‌حسابی به مودی داده می‌شود. به این معنی که اگر 3 ماه پیش از سررسید مالیات پرداخت شود، 3 درصد جایزه تعلق گرفته و سقف آن تا 4 درصد است.

تنظیم صحیح اسناد و مدارک مطابق با استاندارد و دستورالعمل‌ها

مودیان مالیاتی باید اسناد و مدارک مالی خود را مطابق با آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که تعیین شده است، تنظیم کنند. میزان هزینه‌ها و استهلاک باید از درآمد کسر شده و خالص سود مشمول مالیات خواهد شد؛ بنابراین بسیار مهم است که رویدادهای مالی به ترتیب در دفاتر ثبت شوند. برای این کار می‌توان از مشاوره‌های مالی در شرکت‌های معتبر کمک گرفت؛ زیرا آنها به طور دقیق اسناد را بررسی کرده و طب آخرین دستورالعمل‌ها تنظیم می‌کنند.

کمک به مراکز خیریه و عام‌المنفعه

همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان شد، هدف دولت از اخذ مالیات ایجاد عدالت در وضع مالی قشرهای مختلف در جامعه است. یکی از راه‌های کاهش فاصله‌های طبقاتی اقشار جامعه، مراکز خیریه و عام‌المنفعه هستند. با کمک به این مراکز و ارائه فاکتورها و مدارک می‌توان از تشویق‌های مالیاتی بهره‌مند شد.

پیگیری قوانین معافیت‌های مالیاتی

هر ساله قوانین و مقرراتی که برای مالیات در نظر گرفته می‌شود، تغییراتی دارد. به‌ عنوان مثال نرخ‌های مالیات ممکن است کاهش، افزایش یابد یا حتی معافیت‌های مالیاتی طی یک یا چند سال در نظر گرفته شود؛ بنابراین مودیان قوانین و آیین‌نامه‌ها را مرتباً بررسی کرده تا فرصت لازم برای بهره‌مندی از تخفیفات یا تنظیم اسناد را داشته باشند. 

تقسیم اموال بین افراد معتبر

میزان مالیات مطابق با درآمدهای اخذ شده است و هر چه درآمدها بیشتر باشد، مالیات پرداختی نیز افزایش خواهد یافت. برای پرداخت مالیات کمتر می‌توان اموال و دارایی‌ها بین افراد معتبر که می‌تواند اعضای خانواده یا آشنایان باشد، تقسیم کرده و آنها را به‌عنوان مستمری‌بگیر و تحت تکلف اعلام کرد.

سؤالات متداول

موارد معاف از مالیات کدام است؟

مالیات اصناف پوشاک، بنکداران پارچه، رستوران‌ها و اغذیه‌فروشان، شیرینی، خشکبار و بستنی کمتر از سایرین است.

موارد معاف از مالیات کدام است؟

مشاغل و اشخاص مختلفی معاف از مالیات هستند که در مطلب به آن پرداخته شده است.

چگونه مالیات کمتری پرداخت کنیم؟

برای پرداخت مالیات کمتر چندین راهکار از جمله پرداخت به‌موقع مالیات، کمک به مراکز خیریه، تقسیم اموال، تنظیم صحیح اسناد و مدارک مطابق با استاندارد و دستورالعمل‌ها، پرداخت مالیات قبل از سررسید آن و تنظیم دقیق اسناد و مدارک مطابق با آیین‌نامه‌ها وجود دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + = پنج