تنظیم قرارداد منابع انسانی و پرسنل

مشاوره تنظیم قرارداد منابع انسانی


مشاوره و خدمات تنظیم قرارداد منابع انسانی و پرسنل

فهرست مطالب این صفحه پنهان

یکی از وظایف مهمی که کارشناسان شرکت حسابداری برناتکس کرج انجام می‌دهند، مشاوره تنظیم قرارداد منابع انسانی است. در واقع قرارداد کار بین کارگر و کارفرما، اهمیت زیادی دارد. همین موضوع نیز باعث شده تا آنها پیش از شروع کار به تنظیم قرارداد روی آورند. کارشناسان شرکت ما با دانش خود از شرایط کاری مشاغل، به کارگران و کارفرمایان درمورد چگونگی عقد قرارداد کاری و امور مربوط به آن مشاوره می‌دهند.

نمونه قرارداد منابع انسانی

قرارداد منابع انسانی نشان‌دهنده توافق بین دو طرف است. به عبارت دیگر قرارداد، توافق تنظیم شده میان دو یا چند شخص است که حاوی تعهد یک طرف برای انجام دادن کاری معین برای طرف دیگر است.

همچنین به‌موجب این قرارداد طرف دیگر متعهد به پرداخت مبلغ معینی به شخص انجام‌دهنده کار می‌شود. طبق قانون امکان توافق در هر موضوعی با یکدیگر وجود دارد. این توافق به‌واسطه تنظیم قرارداد به رسمیت شناخته می‌شود. به همین دلیل نیز بسیار حائز اهمیت است که از مشاوره تنظیم قرارداد منابع انسانی استفاده شود.

توافقی که به‌منظور استخدام نیروی مناسب برای انجام کار مورد نظر سازمان، مؤسسه، شرکت و غیره صورت می‌گیرد، قرارداد مدیریت منابع انسانی شمرده می‌شود. بر اساس مواد 10 و 183 قانون مدنی و همچنین ماده 7 قانون تأمین اجتماعی، قرارداد صورت گرفته را می‌توان توافقی برای انجام کار در مدت مشخص دانست.

شرکت حسابداری برناتکس کرج برترین خدمات مالی و مالیاتی

مشاورین ما همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما در امور مالی و مالیاتی کسب و کارتان در کوتاه ترین زمان ممکن هستند.

فواید امور مشاوره تنظیم قرارداد منابع انسانی

هر فردی که قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید را داشته باشد، باید به یکی از مسائل مهم در این زمینه یعنی تأمین نیروی انسانی و تنظیم قرارداد قانونی با آن‌ها توجه کند.

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که معمولاً سازمان‌ها، نهاد‌ها، مؤسسات و شرکت‌ها در شرایط مختلف با آن مواجه می‌شوند، تأمین نیروی انسانی است. دلیل اهمیت نیروی انسانی، نقش اساسی و مؤثر آن در موفقیت هر سازمان است. در زیر فواید امور مشاوره تنظیم قرارداد منابع انسانی ذکر شده است.

صرفه‌جویی در زمان و هزینه

هر سازمان برای جذب نیروی انسانی مناسب خود، لازم است شخصی را به‌عنوان متخصص جذب نیروی انسانی استخدام کرده و منابع انسانی را با صلاحدید او جذب نماید.

وظایفی نظیر استخدام، گزینش، تربیت و آموزش نیروی انسانی بر عهده این شخص متخصص است‌. شخصی که مسئولیت این کار را می‌پذیرد باید دارای دقت و حساسیت لازم در این زمینه باشد تا نیروهای مورد‌نیاز سازمان را جذب کند. این کار صرفه‌جویی در وقت و هزینه را به دنبال دارد. در همین راستا مشاوره تنظیم قرارداد کار پاسخگوی نیازهای مطرح شده است.

موفقیت کسب‌وکار

تصور اشتباهی که در گذشته وجود داشت، این بود که اولویت اول راه‌اندازی کسب‌وکار، سرمایه و منابع مالی هستند. با اینکه سرمایه اولیه از شروط مهم راه‌اندازی کسب‌وکار و موفقیت آن است، نتیجه‌ای که امروزه صاحبان مشاغل و صنایع به آن دست یافته‌اند این است مهم‌ترین عامل دست‌یابی به اهداف سازمان و حفظ و افزایش سرمایه اولیه، نیروی انسانی شایسته است.

همین امر سبب توسعه مفهوم و جایگاه مشاوره مدیریت منابع انسانی در سازمان‌ها شده است. مشاوره مدیریت منابع انسانی کار طراحی سیستم مدیریت منابع انسانی سازمان‌ها را انجام می‌دهد؛ بنابراین، مشاوره قرارداد مدیریت منابع انسانی در میزان موفقیت کسب‌وکارها، تأثیر بسزایی دارد.

امور مشاوره مدیریت منابع انسانی

وظیفه یک مشاور مدیریت منابع انسانی علاوه بر مشاوره تنظیم قرارداد منابع انسانی، کمک به سازمان در زمینه استخدام کارمندان، آموزش و پرورش نیروی کار، طراحی سیستم پرداخت حقوق و مزایا، طراحی و ایجاد شغل در سازمان، بیمه تأمین اجتماعی کارکنان، مسائل مرتبط با ارتباط کاری طرفین و تنظیم قرارداد استخدام است.

نکته حائز اهمیت این است که امور مشاوره مدیریت منابع انسانی در زمینه‌های ذکر شده لزوماً توسط یک شخص حقیقی صورت نمی‌گیرد و امکان ارائه آن از سوی یک شرکت تخصصی نیز وجود دارد.

قرارداد مدیریت منابع انسانی لازم است یا جایز؟

یک قرارداد لازم توافقی است که اگر انجام گیرد، امکان فسخ آن از سوی هیچ‌کدام از طرفین قرارداد وجود ندارد. اما اگر در متن قرارداد شرایط فسخ آن آمده باشد، در صورت وجود شرایط قابل فسخ است.

همچنین ممکن است برخی دلایل قانونی برای فسخ قرارداد لازم وجود داشته باشد که در این صورت نیز مانعی برای فسخ قرارداد وجود ندارد.

از سوی دیگر یک قرارداد جایز قراردادی است که امکان فسخ آن در هر زمان که طرفین تمایل داشته باشند، وجود دارد و نیازی به دلایل قانونی و موجه نیست.

قرارداد مدیریت منابع انسانی یک قرارداد لازم محسوب می‌شود. یعنی جز در شرایط خاصی مانند دلایل قانونی قابل فسخ نیست. اگر طرفین قرارداد شروطی را برای فسخ تعیین کنند، قرارداد در صورت داشتن آن شرایط قابل فسخ است.

آیا قرارداد مدیریت منابع انسانی یک قرارداد تشریفاتی است؟

وقتی از تشریفاتی بودن قرارداد صحبت می‌شود، یعنی توافق صورت گرفته برای اینکه معتبر شمرده شود لازم است شرایط خاصی در نظر گرفته شود. قراردادهای رضایی نقطه مقابل قرارداد‌ها‌ی تشریفاتی هستند. برای تنظیم این نوع قرارداد‌ها، توافق، قصد و رضایت طرفین کفایت می‌کند و انجام اقدامات دیگری نیاز نیست.

به‌عنوان مثالی برای توافق رضایی می‌توان به خرید یک کتاب اشاره کرد. کار خرید کتاب با قصد و رضایت کامل شخص شما انجام می‌شود، همچنین فروشنده بهای آن را دریافت کرده و به طور ضمنی رضایت خود را اعلام کرده است و در این حالت هیچ نیازی به انجام تشریفات خاصی وجود ندارد.

بر همین اساس، قرارداد مدیریت منابع انسانی نوعی قرارداد رضایی است. تنظیم این قرارداد با توجه به قانون کار می‌تواند به‌صورت کتبی یا شفاهی انجام شود و نیازی به انجام تشریفات ندارد.

دلیل اهمیت مشاوره تنظیم قرارداد منابع انسانی

به‌منظور اداره صحیح و بهینه منابع انسانی، لازم است تمام مدیران سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی از یک مشاور متخصص در این زمینه استفاده کنند. مشاوره تنظیم قرارداد کاری علاوه بر کمک به جذب منابع انسانی مناسب، در هدایت و کنترل و بهبود عملکرد منابع انسانی مؤثر است؛

بنابراین تنظیم توافق‌نامه با یک مشاور منابع انسانی و همکاری طولانی‌مدت با این مشاور و استفاده از خدمات او اهمیت بسزایی دارد.

مشاورانی که در حوزه ارائه مشاوره اداره منابع انسانی فعالیت دارند نیز لازم است قرارداد مذکور را تنظیم کنند. تنظیم این توافق‌نامه سبب شفاف‌سازی جزئیات همکاری میان مشاور و کارفرما می‌شود.

همچنین اشخاص حقوقی نیز به‌عنوان ارائه‌دهنده و دریافت‌کننده خدمات مشاوره می‌توانند امضای توافق‌نامه مشاوره تنظیم قرارداد منابع انسانی را انجام دهند.

اعتبار قرارداد مشاور منابع انسانی در صورتی تضمین می‌شود که حاوی مشخصات ارائه‌دهنده و دریافت‌کننده خدمات باشد. همچنین لازم است مطالعه توافق‌نامه و تأیید و امضای مفاد آن از سوی کارفرما و مشاور انجام شود.

نحوه و ضرورت تعیین مدت در قرارداد مشاوره منابع انسانی

مدت توافق‌نامه میان مشاور و کارفرما و انجام خدمات مشاوره تنظیم نمونه قرارداد منابع انسانی باید دارای بازه زمانی محدود و موقت باشد. تعیین این بازه زمانی طبق توافق طرفین قرارداد صورت می‌گیرد. اهمیت تعیین مدت در قرارداد مشاوره منابع انسانی به این دلیل است که از بروز اختلافات احتمالی میان طرفین قرارداد جلوگیری می‌کند.

زمانی که مدت توافق‌نامه به اتمام برسد، همکاری کارفرما و ارائه‌دهنده مشاوره تنظیم نمونه قرارداد منابع انسانی خاتمه پیدا می‌کند. با این حال ممکن است با توافق طرفین، مدت این توافق‌نامه تمدید شود.

توصیه می‌شود یکی از بندهای توافق‌نامه میان مشاور و کارفرما به تعیین مدت همکاری اختصاص یابد. علاوه بر این طرفین قرارداد می‌توانند شرایط تمدید توافق‌نامه را هنگام تنظیم آن پیش‌بینی کنند.

تعهدات فرعی طرفین قرارداد مشاوره منابع انسانی

قرارداد مشاوره منابع انسانی شامل تعهدات اصلی و فرعی است. ارائه مشاوره تنظیم نمونه قرارداد استخدام نیروی کار، تعهد اصلی مشاور است. برای کارفرما نیز پرداخت کامل و به‌موقع حق‌الزحمه مشاور، تعهد اصلی محسوب می‌شود.

از سوی دیگر تعهدات فرعی جزئیات مربوط به اجرای قرارداد مشاوره منابع انسانی را شامل می‌شوند. انجام این جزئیات بر اساس توافق طرفین صورت می‌گیرد.

تفاوت لازم‌الاجرا بودن تعهدات اصلی و فرعی در قرارداد منابع انسانی

در لازم‌الاجرا بودن تعهدات اصلی و فرعی تفاوتی وجود ندارد و تمام تعهدات طرفین که در توافق‌نامه ذکر شده است، لازم‌الاجرا هستند. بر همین اساس اگر یک طرف قرارداد به‌صورت عمدی یا سهوی در انجام تعهدات خود کوتاهی کند، باید خسارت ناشی از این کوتاهی که به طرف دیگر توافق‌نامه وارد می‌شود را متقبل شود‌.

به‌عنوان مثال اگر یک مشاور منابع انسانی در کار مشاوره تنظیم نمونه قرارداد کاری کوتاهی کند و اقدامات لازم در حیطه کاری خود را به شکل صحیح انجام ندهد و در جلسات مشاوره حضور پیدا نکند، در حقیقت تعهدات خود را انکار کرده و مجبور است خسارت وارد شده به کارفرما را متقبل شود.

وجه التزام در قرارداد منابع انسانی چیست؟

وجه التزام به‌منظور تضمینی برای حسن اجرای تعهدات اصلی و فرعی قرارداد مشاوره منابع انسانی در نظر گرفته می‌شود. وجه التزام مبلغ جریمه‌ای است که در توافق‌نامه تعیین شده و انجام تعهدات را ضمانت می‌کند. درصورتی‌که یکی از طرفین توافق‌نامه در انجام تعهدات خود کوتاهی کند، موظف می‌شود مبلغ وجه التزام را پرداخت نماید.

مشاوره تنظیم قرارداد منابع انسانی در کرج

اهمیت وجود قرارداد منابع انسانی باعث شده تا بسیاری از کسب‌وکارها به تنظیم آن روی بیاورند اما آنچه که در این مورد اهمیت زیادی دارد، تبحر و دانش کارشناسان برای تنظیم این قراردادها است.

کارشناسان شرکت حسابداری برناتکس از تجربه و دانش لازم، برای انجام این کار بهره‌مند هستند و با ارائه مشاوره تنظیم قرارداد منابع انسانی در کرج، شرایط کار را برای کارگر و کارفرما مشخص می‌کنند.

تعرفه مشاوره تنظیم قرارداد منابع انسانی در کرج

آنچه که برای بسیاری از افراد برای دریافت مشاوره قرارداد منابع انسانی وجود دارد، تعرفه‌های آن است. تعرفه مشاوره تنظیم قرارداد منابع انسانی در کرج بسته به نوع کار، مدت‌زمان مشاوره، تجربه و دانش مشاور تعیین می‌شود.

مشاوره تنظیم قرارداد منابع انسانی رایگان

مشاوره تنظیم قرارداد منابع انسانی رایگان، خدماتی است که برخی شرکت‌ها در شرایط خاصی ارائه می‌کنند. این فرصت خوبی برای کارگران و کارفرمایان است تا بتوانند از آن استفاده نمایند.

مشاوره تنظیم قرارداد منابع انسانی تلفنی

یکی از مرسوم‌ترین راه‌های استفاده از مشاوره تنظیم قرارداد منابع انسانی، مشاوره تلفنی است. این ویژگی برای افرادی که به مشاوران ما در کرج به‌صورت حضوری دسترسی ندارند، بسیار مناسب است. همچنین هزینه‌های مشاوره تنظیم قرارداد منابع انسانی تلفنی نسبت به روش حضوری، کمتر است.

مشاوره تنظیم قرارداد منابع انسانی تصویری

روش‌های زیادی برای مشاوره وجود دارد که در بالا نیز به چند مورد آن اشاره شد. مشاوره تنظیم قرارداد منابع انسانی تصویری در کرج از انواع این روش‌ها است که سبب تسهیل ارتباط بین متقاضیان و مشاوران شرکت ما شده است.

انجام امور و خدمات حسابداری در کرج

انجام امور و خدمات مربوط به کسب‌وکارها توسط افراد متخصص و مجرب دارای فواید زیادی است. مجموعه شرکت حسابداری برناتکس کرج با بهره‌مندی از افراد باسواد و متخصص در امور مختلف، خدمات و مشاوره‌هایی در زمینه‌های مختلف ارائه می‌کند.

مشاوره تنظیم قرارداد منابع انسانی، یکی از این امور مهم است که بسیاری از کسب‌وکارها به آن نیاز دارند. در واقع با این قرارداد وظایف کارگر و کارفرما و شرایط کار مشخص شده و از مشکلات مرتبط با آن جلوگیری خواهد شد.

سؤالات متداول

مشاوره تنظیم قرارداد منابع انسانی برای فعالیت‌ها لازم است؟

با توجه به محدودیت‌هایی قانونی برای قرارداد و اهمیت وجود قرارداد بین کارگر و کارفرما، مشاوره تنظیم قرارداد کاری لازم است.

فواید مشاوره تنظیم قرارداد منابع انسانی چیست؟

دو فایده مهم مشاوره‌های قرارداد منابع انسانی، صرفه‌جویی در زمان و هزینه و موفقیت کسب‌وکار است.

آیا قرارداد منابع انسانی تشریفاتی است؟

خیر، قرارداد منابع انسانی رضایی بوده و تشریفاتی نیست.

آیا می‌توان از امور مشاوره تنظیم نمونه قرارداد کاری به‌صورت تلفنی استفاده کرد؟

بله در شرکت حسابداری برناتکس در کرج، امکان بهره‌مندی از مشاوره تنظیم قرارداد پرسنلی وجود دارد.

شرکت حسابداری برناتکس کرج برترین خدمات مالی و مالیاتی

مشاورین ما همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما در امور مالی و مالیاتی کسب و کارتان در کوتاه ترین زمان ممکن هستند.

آپدیت قدیم اطلاعات شرکت در سال 1401

مشاوره تنظیم قرارداد منابع انسانی

تنظیم قراردادهای پرسنلی چیست؟

یکی از مسائل مهم در حوزه کار مربوط به قرارداد کار می‌باشد که باید علاوه بر مشخصات کارگر و کارفرما حاوی نکات نوع کار، حقوق یا مزد، تاریخ عقد قرارداد، محل انجام کار، مدت قرارداد، موارد دیگر بسته به نوع کار و نحوه فسخ قرارداد در قرارداد بین کارگر و کارفرما لحاظ شود که این وظیفه را کارشناسان شرکت میزان ارقام پایا به خوبی به شما مشاوره می‌دهند.

قرارداد چیست؟

قرارداد مشاوره با نام­ های قرارداد مشاور یا قرارداد خدمات مشاوره هم شناخته می‌شود و این قرارداد بین کارفرما از یک طرف و مشاور از طرف دیگر منعقد می‌گردد. دستورالعمل موافقتنامه و شرایط عمومی قراردادهای خدمات مشاوره ای پژوهشی، با توجه به ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه در سال ۱۳۷۹ منتشر شد.

این دستورالعمل در واقع پیوست آیین نامه استانداردها یا اجرایی طرح های عمرانی است. قانون رعایت مفاد این دستورالعمل را برای تمامی دستگاه های اجرایی، مهندسین مشاور و سایر دست اندرکاران جزئی و کلی طرح ها و پروژه های عمرانی الزامی دانسته است. دستورالعمل ذکر شده، در ۳۳ ماده تنظیم شده است و تمامی موارد از جزئیات عقد قرارداد، تعریف طرفین قرارداد و مسئولیت های آنها، ضمانت های اجرایی، شرایط فسخ قرارداد، قوانین حاکم بر قرارداد و … را شامل شده است دستورالعمل موافقت نامه و شرایط عمومی همسان تمامی افرادی را که طبق قرارداد به صورت دائم یا موقت و با بودجه مشاور به انجام خدمات تحت دستور او می پردازند، کارکنان مشاور می‌نامد و مسئولیت آنها را بر عهده مشاور نهاده است.

از همین رو علاوه بر اینکه مشاور را موظف به شناسایی و بررسی کارکنان مشاوره در زمینه پژوهشی نموده است، وی را ملزم به ارائه لیست همکاران پژوهشی به همراه رزومه کاری و حرفه ای به کارفرما نموده است. تغییر این افراد نیز باید با نظر کارفرما انجام پذیرد. از سوی دیگر، کارفرما نیز نمی تواند از کارکنان شاغل مشاور برای بررسی کیفیت و کمیت انجام تعهدات موضوع قرارداد استفاده نماید.

خدمات تنظیم قراردادهای پرسنلی شامل چه مواردی است؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هفت − 4 =