مالیات سالانه خودرو چیست

مالیات سالانه خودرو

مالیات سالانه خودرو قانون جدیدی است که طی سه سال اخیر وضع شده است. در واقع مالیات یکی از راه‌های کسب درآمد دولت محسوب می‌شود و جهت برقراری عدالت در جامعه و همچنین کمک به اقشار ضعیف‌تر انجام می‌شود. با توجه به اینکه قیمت خودروها در کشور ایران افزایش قابل توجهی داشته، مطابق قانون خودروها جزو سرمایه محسوب شده و لازم است تا مالیات آن پرداخت شود.

مالیات سالانه خودرو

مالیات سالانه خودرو با هدف برقراری تنظیم نظام بازار انجام شده و دارندگان خودروهای گران‌قیمت موظف به پرداخت آن هستند. نحوه پرداخت و خودروهایی که مشمول پرداخت مالیات اتومبیل می‌شوند از جمله دغدغه‌های دارندگان خودرو است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

مالیات سالانه خودرو چیست؟

مالیات سالانه خودرو شامل مالیاتی می‌شود که از خودروهایی با ارزش بیش 1 میلیارد تومان اخذ می‌شود. مطابق قانون تصویب شده در سال 1399، افرادی که مجموع ارزش خودروهای آنان و فرزندان کمتر از 18 سال تحت تکلفشان بیش از 1 میلیارد تومان باشد باید سالانه مالیات آن را پرداخت کنند. میزان مالیات بر اساس قیمت روز، سال ساخت و تاریخ واردات آن است که توسط سازمان مالیات کشور مشخص می‌شود.


مشاورین مالیاتی جهت راهنمایی دارندگان خودروهای گران‌قیمت و قوانینی که در این رابطه وجود دارد، اطلاعات لازم را در اختیار آنان قرار می‌دهند؛ بنابراین صاحبان خودرو می‌توانند برای پیگیری و آگاهی کامل از این قوانین به مشاورین مالیاتی مراجعه کنند.

نرخ مالیات سالانه اتومبیل چقدر است؟

نرخ مالیات سالانه اتومبیل برای انواع آنها متفاوت بوده و نرخ تعیین شده با احتساب جمع ارزش خودروهای مالک است. بررسی‌های لازم برای ارزش‌گذاری خودروها توسط سازمان مالیات کشور انجام می‌شود. در جدول زیر نرخ مالیات بر خودروها بر اساس ارزش آنها بیان شده است.
نرخ مالیات

ارزش خودرو نرخ مالیات
خودروهای 1 تا 5/1 میلیارد تومان 1 درصد
خودروهای 5/1 تا 3 میلیارد تومان 2 درصد
خودروهای 3 تا 5/4 میلیارد تومان 3 درصد
خودروها با ارزش بیش از 5/4 میلیارد تومان 4 درصد

مالیات خودروها چه تأثیری بر قیمت آنها دارد؟

یکی از دغدغه‌های افرادی که در بازار خرید و فروش خودرو فعال هستند یا خریداران خودرو با هدف مصرف آنها، تأثیر مالیات خودرو بر قیمت آنان است. در واقع خریداران یکی از سؤالات خریداران خودرو این است که وضع مالیات سبب افزایش قیمت خودرو می‌شود؟ پاسخ این پرسش خیر است.


وضع مالیات بر خودروها تأثیری بر قیمت آنها نخواهد داشت. عوامل مؤثر دیگری در بازار وجود دارد که می‌تواند قیمت‌های خودرو را دچار نوسان کند. وجود تحریم‌ها و مشکلات در واردات قطعات و همچنین سیاست‌های پولی از جمله عوامل اثرگذار بر قیمت خودرو در بازار ایران است.

 

مالکین خودرو چگونه از مالیات آن باخبر شوند؟

مالکین خودروها برای اطلاع از اینکه خودروهای آنها مشمول پرداخت مالیات شده و مهلت پرداخت آن تا چه زمانی است می‌توانند به سایت expcar.tax.gov.ir مراجعه کنند. مهلت پرداخت مالیات سالیانه خودرو در سال گذشته تا بهمن‌ماه بوده و تخمین زده شده که امسال تا خردادماه به طول می‌انجامد.

مالیات خودروهای تصادفی


مالکان خودرو لازم است تا پیگیری‌های لازم را انجام داده تا در زمان مشخص نسبت به پرداخت و اعتراض به میزان مالیات در نظر گرفته شده اقدام کنند. مشاورین مالیاتی با اطلاع از آخرین تغییرات در قوانین و نحوه پرداخت و اعتراض به مالیات در نظر گرفته شده، مالکین خودرو را راهنمایی خواهند کرد.

مالیات خودروهای تصادفی به چه صورت است؟

تصادفات یکی از عواملی هستند که معمولاً باعث آسیب به خودرو شده و ارزش آن را کاهش می‌دهد. با وجود این موضوع آیا میزان مالیات سالانه بر خودرو همانند قبل خواهد بود؟ میزان مالیات سالانه بر خودرو با وجود برخی شرایط کاهش خواهد یافت.

  1. مالک خودرو باید قبل از وضع مالیات و ارزش‌گذاری آن مدارک را ارائه دهد.
  2. مدارک تصادف مورد تأیید هیأت حل اختلافات مالیاتی قرار گیرد.
    بهترین بیمه برای خودروهای گران‌قیمت و تأثیر آن در مالیات چیست؟
    خودروهایی که ارزش آنها بیش از 1 میلیارد تومان است به‌عنوان خودروهای گران‌قیمت یا خودروهای لوکس شناخته می‌شوند. بهترین بیمه برای خودروهای لوکس، بیمه بدنه است.
    با توجه به قوانینی که وجود دارد، در صورت تصادفات خودروهای لوکس با خودروهای معمولی، بیمه حداکثر خسارت به میزان نصف دیه مرد در ماه حرام را پرداخت می‌کند؛ بنابراین صاحبان خودروهای گران‌قیمت باید بیمه بدنه داشته باشند. همچنین در این صورت مالیات بر خودرو با ارائه مدارک بیمه و برآورد ارزش خودرو پس از تصادف، وضع خواهد شد.
    روند اعتراض نسبت به مالیات اتومبیل به چه صورت است؟
    روند اعتراض نسبت به مالیات اتومبیل در زیر بیان شده که در صورت بروز مشکل، صاحبان خودرو می‌توانند اقدامات لازم را انجام دهند.
    • برای بررسی به اعتراض باید اسناد و مدارک لازم ارائه شود.
    • اعتراضات به بخش هیأت حل اختلافات ارسال می‌شود.
    • در صورت کامل‌بودن مدارک و اثبات ادعا، امکان تجدید نظر در هیأت حل اختلافات وجود دارد.
    • مالیات جدید برای خودروهایی که به دلایلی چون آتش‌سوزی، نقص فنی، زلزله، سیل، سرقت، تصادف و موارد دیگر، ارزش آنها کم شده باشد، وضع خواهد شد.
    • اگر خودرو به طور کامل از بین برود باید تا قبل از تاریخ وضع مالیات، مستندات آن ارائه گردد.
    • اعتراض نسبت به ارزش خودرو در هیأت حل اختلافات مالیاتی و پس از بررسی تیپ، مدل، سال ساخت و حجم موتور و استعلام آن، ثبت شده و در صورت تأیید، مالیات جدید وضع خواهد شد.
    • مالکیت خودرو طبق شناسنامه آن بوده و مسئولیت پرداخت مالیات بر عهده مالک است.
    چگونه باید مالیات سالانه اتومبیل را پرداخت کرد؟
    مالیات سالانه اتومبیل از طریق سایت expcar.tax.gov.ir قابل انجام است. مودیان مالیاتی خودروهای مشمول مالیات باید پس از مراجعه به این سایت طبق موارد زیر اقدام به پرداخت مالیات کنند. برای انجام دقیق و ارائه مدارک لازم می‌توان از مشاورین امور مالیاتی که در شرکت‌های معتبر مشغول به کار هستند کمک گرفت.
  3. در ابتدا لازم است که در سایت ذکر شده ثبت‌نام کرده و تأیید هویت انجام شود.
  4. سپس روی گزینه پرداخت الکترونیک در صفحه اول کلیک شود.
  5. شناسه پرداخت/قبض یا شناسه 30 رقمی نسیم و پس از آن کد امنیتی در کادر مشخص شده وارد گردد.
  6. در این مرحله اطلاعات مالی نمایش داده می‌شود که در صورت قبول آن می‌توان مبلغ مشخص شده را پرداخت کرد.

 

سؤالات متداول

مالیات سالانه خودرو چیست؟

مالیاتی است که مالکین خودروهایی با ارزش بیش از 1 میلیارد باید پرداخت کنند.

مالیات سالانه بر خودرو چقدر است؟

مالیات سالانه بر خودرو متناسب با ارزش هر خودرو تعیین می‌شود.

آیا مالیات خودروهای تصادفی کاهش می‌یابد؟

درصورتی‌که مدارک معتبر پیش از وضع مالیات بر خودرو ارائه و تأیید شود، میزان مالیات وضع شده کاهش می‌یابد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 6 = سه