مالیات خودرو لوکس در سال جدید

مالیات خودرو لوکس در سال جدید

مالیات خودرو لوکس در سال 1401 مطابق قوانین مالیاتی از افرادی که دارای خودروهایی با ارزش بیش از 1 میلیارد هستند اخذ می‌شود. قانون مربوط به اخذ مالیات از خودروهای لوکس اولین‌بار در سال 1399 به تصویب رسید و بر این اساس مالکان خودروهای گران‌قیمت مشمول پرداخت مالیات شدند.

 

مالیات خودرو لوکس در سال 1402 با تغییراتی همراه بوده و با نظر کمیسیون تلفیق، مالیات از خودروها با ارزش بیش از 3 میلیارد دریافت می‌شود که نسبت به سال 1401، 2 میلیارد افزایش داشته است. با توجه به اینکه مالیات در نظر گرفته شده بر اساس قیمت خودرو تعیین می‌شود، سازمان امور مالیاتی وظیفه قیمت‌گذاری آن را برعهده دارد.

نحوه محاسبه مالیات بر اتومبیل‌های لوکس

نحوه محاسبه مالیات بر اتومبیل‌های لوکس در سال 1401 بر اساس مجموع ارزش خودروهای شخص و فرزندان زیر 18 سال وی که تحت تکلف هستند محاسبه می‌شود. به‌ عنوان مثال اگر شخص دو خودرو به ارزش هر کدام 700 میلیون تومان داشته باشد با توجه به اینکه مجموع قیمت به 4/1 میلیارد تومان می‌رسد، مشمول پرداخت مالیات خواهد بود.

طبق آخرین آیین‌نامه سازمان امور مالیاتی برای مالیات خودروهای گران‌قیمت، هر خودرو با توجه به ارزش آن مشمول پرداخت مالیات است که در زیر به طور کامل بیان شده است.

  • خودروها با ارزش بیش 1 میلیارد تومان تا سقف 5/1 میلیارد تومان: 1% مالیات سالانه
  • خودروها با ارزش بیش از 5/1 میلیارد تومان تا سقف 3 میلیارد تومان: 2% مالیات سالانه
  • خودروها با ارزش بیش از 3 میلیارد تومان تا سقف 5/4 میلیارد تومان: 3% مالیات سالانه
  • خودروها با ارزش بیش از 4 میلیارد تومان: 4% مالیات سالانه

نحوه اطلاع از میزان مالیات خودرو و پرداخت آن

مودیان مالیاتی خودروهای لوکس می‌توانند از طریق سایت expcar.tax.gov.ir و ثبت کد ملی و شماره تماس از ارزش خودروهای خود مطلع شده و نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند. مهلت پرداخت مالیات اتومبیل‌های لوکس در سال گذشته تا بهمن‌ماه بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری تا خردادماه بررسی‌ها انجام و مهلت پرداخت مشخص شود.

 نحوه پرداخت مالیات خودرو گران‌ قیمت

نحوه پرداخت مالیات خودرو گران‌قیمت برای مودیان آن از طریق سامانه expcar.tax.gov.ir امکان‌پذیر است. در زیر به بررسی مسیر نحوه پرداخت مالیات خودرو لوکس پرداخته شده است.

  1. به سایت expcar.tax.gov.ir مراجعه کرده و اطلاعات مورد نیاز برای ثبت‌نام را درج کنید.
  2. به صفحه اول بازگشته و روی گزینه پرداخت الکترونیک کلیک کنید.
  3. شناسه پرداخت/قبض یا شناسه 30 رقمی نسیم را وارد کرده و پس از درج کلمه امنیتی که در کادر مشخص شده است، روی کادر آبی کلیک کنید.
  4. اطلاعات مالیاتی نمایش داده می‌شود که در صورت تأیید آن می‌توانید مالیات مشخص شده را پرداخت کنید.

نحوه محاسبه مالیات خودروهای لوکس

محاسبه مالیات بر خودرو لوکس در هر سال بر عهده سازمان امور مالیاتی کشور است. بر این اساس سازمان امور مالیاتی هر سال موظف است که ارزش خودروهای لوکس را شناسایی و اعلام کند. درصورتی‌که خودرویی پس از اعلام مالیات، وارد کشور شود، سازمان امور مالیاتی باید بلافاصله ارزش آن را شنایی کند. نحوه محاسبه مالیات خودروهای لوکس بر اساس قیمت روز خودرو و تاریخ ساخت یا تاریخ واردات به کشور است.

تأثیر مالیات بر قیمت خودروهای لوکس

آیا مالیات بر خودروهای لوکس بر قیمت آن اثرگذار است؟ قیمت خودروهای لوکس در کشور توسط خریداران و فروشندگان آنها تعیین نمی‌شود، در واقع دارندگان این خودروها به دلیل داشتن درآمدهای بالا، به تأثیر مالیات بر قیمت خودروهای خود توجهی ندارند.

علت اصلی افزایش قیمت خودرو در بازار کمبود عرضه، تحریم‌ها و عدم واردات قطعات مورد نیاز و همچنین سیاست‌های پولی است؛ بنابراین مالیات تأثیری بر افزایش قیمت خودرو ندارد.

شرایط پرداخت مالیات بر خودروهای لوکس تصادف

یکی از دغدغه‌های دارندگان خودروهای لوکس، شرایط پرداخت مالیات بر خودروهای لوکس تصادفی است. در واقع این خودروها به دلایل متعدد از جمله آتش‌سوزی‌ها، نقص فنی و تصادف، آسیب‌ دیده و ارزش آنها کاهش یافته است. این در حالی است که قانون مالیات این خودروها بر اساس سال ساخت آن تعیین می‌شود.

شرایط پرداخت مالیات بر خودرو

مالکان خودروهای لوکس درصورتی‌که نسبت به نرخ مالیات وضع شده بر خودروهای خود اعتراض دارند می‌توانند با ارائه مدارک و اسناد مربوطه به سازمان امور مالیاتی محل زندگی خود مراجعه کنند. درصورتی‌که صحت موضوع در هیئت حل اختلافات مالیاتی تأیید شود رأی نهایی صادر خواهد شد.

نقل‌وانتقالات خودروهای گران‌قیمت بدون پرداخت مالیات

دارندگان خودروهای گران‌قیمت در صورت نقل‌وانتقالات خودروهای خود که مسئول پرداخت مالیات اتومبیل‌های لوکس می‌شود، باید مالیات آن را پرداخت کنند. درصورتی‌که مالکان خودرو نسبت به پرداخت مالیات آن اقدام نکنند اموال منقول و غیرمنقول آنها توقیف شده و بازداشت می‌شوند.

اعتراض نسبت به مالیات اتومبیل لوکس

روند اعتراض نسبت به مالیات اتومبیل لوکس در زیر به‌صورت کامل بیان شده است:

  • اعتراضات مربوطه به هیئت حل اختلاف مالیاتی داده می‌شود.
  • درصورتی‌که مدارک دال بر عدم مغایرت قیمت خودرو و میزان مالیات وضع شده باشد امکان رسیدگی در هیئت تجدید نظر وجود دارد.
  • درصورتی‌که خودروها به دلایل مختلفی از جمله زلزله، تصادف، آتش‌سوزی و نقص فنی دچار کاهش ارزش شوند با نظر هیئت اختلافات مالیاتی و پس از تعیین ارزش واقعی خودرو، مالیات جدید تعیین می‌شود.
  • درصورتی‌که خودرو به دلیل سوانح یا سرقت به طور کامل از بین برود باید تا قبل از تاریخ تعلق مالیات، مستندات جهت رفع تعرض ارائه شود.
  • اگر مالکان خودرو نسبت به ارزش تعیین شده خودرو اعتراض داشته باشند، هیئت اختلاف مالیاتی با اعلام مدل، تیپ، سال ساخت و حجم موتور از معاونت حقوقی و فنی مالیاتی استعلام گرفته و مالیات جدید تعیین می‌شود.
  • مالکیت خودرو بر اساس مشخصات درج شده در شناسنامه خودرو در ابتدای سال است.

سؤالات متداول

مالیات خودرو لوکس به چه خودروهایی تعلق می‌گیرد؟

خودروهایی با ارزش بیش از 1 میلیارد تومان مشمول پرداخت مالیات هستند.

آیا مالیات خودرو بر قیمت آن اثرگذار است؟

خیر مالیات بر قیمت آن تأثیری ندارد.

مالیات برای هر خودرو به‌صورت جداگانه بوده یا مجموع خودروها محاسبه می‌شود؟

مالیات بر اساس ارزش مجموع خودروهای شخص است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شش − = 5