مالیات بر عایدی سرمایه طلا چیست؟

مالیات بر عایدی سرمایه طلا و ارتباط آن با بازار طلا

مالیات بر عایدی سرمایه طلا از جمله مالیات‌های مستقیمی است که بر اشخاص غیرتجاری در صورت انتقال طلا در نظر گرفته شده است. پرداخت مالیات وضع شده بر عایدی سرمایه طلا به‌عنوان یکی از مالیات‌های دریافتی دولت از افراد به شمار می‌رود که نحوه تعیین مالیات آن با توجه به اجرت ساخت، متفاوت است.

 هدف از اعمال مالیات بر عایدی سرمایه طلا، جلوگیری از سوداگری در بازار است. در واقع طلا یکی از کالاهایی به شمار می‌رود که برای مصارف و سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گرفته و طرفداران گسترده‌ای در بین عموم مردم دارد. همچنین طلا ارزش مادی بالایی داشته و هر ساله با افزایش سود همراه است، همین موضوع نیز باعث رواج سوداگری در این بازار شده است.

مالیات بر عایدی سرمایه طلا چیست؟

مالیات بر عایدی سرمایه طلا یکی از مالیات‌های مستقیمی است که دولت جهت جلوگیری از دلالی و سوداگری در بازار طلا و سکه آن را وضع کرده است. مطابق با قوانین مالیات عایدی سرمایه طلا هر شخص بالای 18 سال که به میزان 200 گرم طلای 18 عیار به فروش برساند مشمول پرداخت مالیات می‌گردد. لازم به ذکر است که این قانون شامل طلافروشان نشده و تنها برای سوداگران و دلالان طلا در نظر گرفته شده است.

چه کسانی معاف از مالیات بر عایدی طلا هستند؟

مالیات بر عایدی طلا دارای شرط معافیت است. در واقع هر شخص حقیقی که بالای ۱۸ سال سن داشته باشد به میزان فروش معادل 200 گرم طلای ۱۸ عیار از مالیات بر سود سرمایه طلا معاف است. لازم به ذکر است که شرط برخورداری از این معافیت تا سقف مذکور نیز به این صورت است  که شخص در پنج سال گذشته، از این معافیت استفاده نکرده باشد.

از دیگر مواردی که معاف از مالیات بر عایدی طلا است، معافیت سالانه ۵۰۰ میلیون تومان درآمد نامشخص برای هر فرد حقیقی بالای ۱۸ سال است. با توجه به این معافیت یک خانواده چهارنفره قادر است، تا دو میلیارد تومان در سال از معافیت درآمد اتفاقی استفاده نماید. همچنین آستانه این معافیت سالانه افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر امکان دارد هر فرد یک‌بار در طول عمر خود، هدیه معاف از مالیات به میزان ۶.۷ میلیارد تومان دریافت کند.

اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا چیست؟

اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا مانند هر بازار دیگر بر میزان سود و ضرر آن تأثیرگذار است. ورود به این بازار، بدون دانش، آگاهی و تجربه می‌تواند منجر به ناکامی و‌ شکست شما شود. مواردی مانند میزان عیار طلایی که می‌خرید و یا اینکه کدام طلا را بخرید تا از مالیات بر سود سرمایه طلا معاف شده و سود بیشتری را کسب کنید، همگی موضوعاتی هستند که برای خرید طلا باید به آن توجه کرد.

برای برخورداری از سود بیشتر در این بازار می‌توانید از مشاوره‌های مالی کمک بگیرید. برخی از مواردی که برای سرمایه‌گذاری در طلا باید رعایت شود شامل موارد زیر است:

  • هنگامی که که تقاضا برای طلا کم‌تر شد، طلا بخرید.
  • توجه داشته باشید که به اسم طلا، پلاتین نخرید.
  • برای سرمایه‌گذاری از طلاهایی که سنگ و نگین در آن‌ها استفاده شده، نخرید.

مالیات ارزش افزوده طلا چه نوع مالیاتی است؟

مالیات ارزش افزوده، نوعی از مالیات غیرمستقیم به شمار می‌رود که از مصرف‌کنندگان کالاها و خدمات، دریافت می‌شود. به این صورت که در جریان تولید یک کالا و خدمات و رساندن آن به دست مصرف‌کننده، به ارزش آن افزوده می‌شود. این اضافه ارزش کالا یا خدمات، به‌عنوان قسمتی از قیمت آن کالا یا خدمات، توسط تولیدکننده از مصرف‌کننده، دریافت شده و به حساب سازمان مالیاتی کشور واریز می‌شود.

مالیات ارزش افزوده طلا

منظور از مالیات طلا چیست؟

یکی از انواع مالیات که در نظام مالیاتی کشور ما تعریف شده و از فعالان اقتصادی مالیاتی اخذ می‌شود، مالیات طلا است. با توجه به تعریف مالیات بر ارزش افزوده  در تعریف مالیات طلا یا مالیات بر ارزش افزوده طلا ۱۴۰۱ ‌، می‌توان گفت که این مالیات یک نوع مالیات غیرمستقیم محسوب می‌شود.

مالیات طلا بر اساس نرخ تعیین شده در قانون و بر مبنای ارزش اصل طلا، اجرت ساخت و سود فروشنده، در موقع فروش طلا و از خریداران و مصرف‌کنندگان آن گرفته شده و توسط فروشنده، به حساب سازمان امور مالیاتی کشور، واریز می‌شود. البته، اخیراً در حال حاضر، تنها، به اجرت ساخت طلا و سود فروشنده آن، تعلق می‌گیرد و شامل اصل طلا نمی‌شود.

در گذشته هنگام خرید طلا باید  9 درصد به‌عنوان مالیات را خریداران طلا طبق فاکتور پرداخت می‌کردند. در تاریخ 13 دی 1400 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده طلا تصویب شد که بر اساس این تصمیم‌گیری تنها  ۹ درصد باید از اجرت و سود دریافت شود. به این ترتیب،  میزان مالیات پرداختی طلا کاهش پیدا کرد.

میزان پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه طلا با این دستور جدید کاهش یافته است. سازمان امور مالیاتی کشور از تاریخ ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۰، قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده را لازم‌الاجرا اعلام کرد. با توجه به بخش ۲،  بند «ب» ماده (۲۶) این قانون درباره عرضه‌کنندگان کالا و خدمات طلا، جواهر و پلاتین مقرر است «حق‌العمل و سود فروشنده کالا‌های موضوع این بند، اجرت ساخت، مشمول مالیات و عوارض با نرخ  ۹ درصد خواهد بود.» مشخص است که پرداخت این وجه به عهده مشتری خواهد بود.

مالیات طلا

آیا خرید سکه طلا مالیات دارد؟

سازمان مالیاتی کشور پرداخت مالیات بر سکه طلا را طبق لیست مربوط به خود در سایت مالیات جای داده است. در بخشنامه تصویب شده در سال 1397 افراد با توجه به خرید سکه و طلا باید مالیات مربوط به آن را بپردازند. نحوه تعیین مالیات بر سکه و پرداخت آن شامل موارد زیر است:

  • افرادی که تا 20 سکه از بانک مرکزی دریافت کرده‌اند مشمول مالیات بر سکه طلا نیستند.
  • نسبت به اضافی 20 سکه طلا تا میزان 60 سکه طلا به‌ازای هر سکه 150 هزار تومان مالیات مقطوع است.
  • نسبت به مازاد 60 سکه طلا تا میزان 100 سکه طلا به‌ازای هر سکه 200 هزار تومان مالیات مقطوع است.
  • نسبت به مازاد 100 سکه طلا تا میزان 200 سکه طلا به‌ازای هر سکه 250 هزار تومان مالیات مقطوع است. 

مالیات طلا را طلافروشان بدهند یا مردم؟

دریافت مالیات از اجرت مدت‌ها است که دغدغه و اضطراب فعالان بازار است. طلافروشان به‌جای دریافت مالیات از اجرت، از اصل طلا مالیات دریافت می‌کردند که این موضوع باعث می‌شد عملاً مردم برای خرید طلا هزینه گزافی پرداخت نمایند. در این سال‌ها، مالیات از اصل طلا حذف شده و این مالیات  را از اجرت می‌گیرند.

آیا مالیات بر ارزش افزوده طلا را  تولیدکنندگان پرداخت می‌کنند یا مردم؟ در واقع هنوز زوایای این طرح روشن نیست. با این وجود اگر هدف قانون‌گذار از اجرای مالیات بر ارزش افزوده طلا دریافت مالیات از اجرت باشد، از این به بعد مردم برای خرید طلا پول کمتری خواهند داد. اما اگر این قانون اجرا شود قیمت تمام شده مصنوعات طلا برای مردم کاهش پیدا خواهد کرد.

حذف مالیات اصل طلا چگونه بر بازار تأثیر می‌گذارد؟

حذف مالیات عایدی سرمایه طلا از اصل طلا در آینده این بازار نقش بسزایی خواهد داشت. حذف مالیات از اصل طلا، می‌تواند تأثیر مثبتی در دو طرف تولید و فروش داشته باشد. در چنین شرایطی اعتماد مردم به طلا به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای افزایش خواهد یافت و به‌عنوان یک پس‌انداز مطمئن با خیالی آسوده آن را تهیه خواهند کرد و دیگر چنین نخواهد بود که موقع فروش طلای خود، طلا را با یک قیمت پایین‌تر بفروشند.

طلا یک رفتار زنجیره‌وار دارد و هنگامی که  سفارش تولید افزایش یابد، خودبه‌خود چرخه‌های حاضر در این زنجیره اعم از بنکدار و فروشنده و امثال آن‌ها نیز رونق خواهند یافت. این رونق در بازار طلا موجب تزریق امید تازه در این صنف خواهد بود. آن‌هم در زمانی که موارد مختلفی همچون کرونا بازار را در وضعیت رکود قرار دادند و این مسئله می‌تواند، بازار نیمه‌جان فعلی را تا حدودی بیدار و زنده کند.

سؤالات متداول

مالیات بر عایدی سرمایه طلا چیست؟

این یک نوع مالیات مستقیم است که از فروشندگان طلا دریافت می‌شود، برای اطلاع بیشتر از این نوع مالیات مطلب را بخوانید.

نرخ مالیات عایدی سرمایه طلا چقدر است؟

میزان این نرخ بسته به حجم و مدت‌زمان نگهداری طلا متفاوت است.

چه کسانی از مالیات بر عایدی طلا معاف هستند؟

در مطلب شرایط افراد معاف از این مالیات بیان شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


چهار − = 2