مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی

مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی

 

سود سپرده بانکی، به مالیاتی گفته می‌شود که از سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی اخذ می‌شود و اشخاص حقیقی موظف به پرداخت آن نیستند. این مالیات به اندازه ۲۵ درصد سود اخذ شده و پرداخت آن نیز به کمک سامانه‌های پرداخت قبض مالیاتی و با استفاده از شناسه نسیم ۳۰ رقمی انجام می‌گیرد.

یکی از عواملی که همواره مورد بحث و بررسی متخصصان و فعالان این حوزه  قرار می‌گیرد، مالیات سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی است.

شرکت برناتکس کرج، آماده ارائه کلیه خدمات حسابداری، مشاوره مالیاتی، حسابرسی و بیمه تامین اجتماعی افراد حقیقی و حقوقی است، در صورتی که در رابطه با مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی و قوانین مرتبط با آن سوالی دارید، می‌توانید با این شرکت حسابداری در کرج تماس گرفته و از کارشناسان حرفه‌ای حسابرسی و مالیاتی این شرکت، مشاوره بگیرید.

اگر چه سوالات و شبهات زیادی در مورد مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی وجود دارد؛ اما بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی از پرداخت هر گونه مالیاتی معاف بوده و این مورد در بند ۲ ماده ۱۴۵ قانون مالیات‌های مستقیم ذکر شده است. همچنین این سازمان، شایعاتی را که در فضای مجازی در مورد اخذ مالیات ۱۰ درصدی از سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری وجود دارد، رد می‌کند. در واقع این امکان وجود دارد که منشأ چنین شایعاتی در فضای‌ مجازی یکی از احکام پیشنهادی در پیش‌نویس لایحه سوم باشد که مالیات مجموع درآمد نامیده شده است.

مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی

 

شرکت حسابداری برناتکس کرج که از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده است، آماده ارائه تمامی خدمات مالیاتی اعم از مشاوره کسب و کار، خدمات حسابداری و حسابرسی و مشاوره مالی در رابطه با کسب و کارهای کوچک و بزرگتان است. با توجه به اهمیت این موضوع و آشنایی با آن، در این مطلب قصد داریم به بررسی جزئیات این مالیات و نیز موارد مرتبط با آن بپردازیم.

خدمات اظهارنامه اشخاص حقیقی

خدمات اظهارنامه اشخاص حقوقی

آموزش ویدیویی نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی

شرکت حسابداری برناتکس کرج برترین خدمات مالی و مالیاتی

مشاورین ما همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما در امور مالی و مالیاتی کسب و کارتان در کوتاه ترین زمان ممکن هستند.

همانطور که گفته شد، بر اساس قوانین و مقررات کشور، مالیات بر سود سپرده بانکی از اشخاص حقوقی دریافت می‌شود و اشخاص حقیقی در قبال آن مسئولیتی ندارند؛ اما در این باره همواره بحث و بررسی‌هایی وجود دارد که در این مطلب قصد داریم به بررسی جزئیات و سوالاتی که در رابطه با مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی وجود دارد، بپردازیم:

منظور از شخص حقیقی و شخص حقوقی چیست؟!

 این مسئله که مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی چیست و مالیات بر سود سپرده بانکی مشمول چه اشخاصی می‌شود، سوالی است که بهتر است قبل از آن، با تعریف شخص حقیقی و حقوقی آشنا شوید! همانطور که می‌دانید، منظور از شخص حقیقی، هر انسان زنده‌ای است که در جامعه ما زندگی می‌کنداین شخص، شخصیت و حقوق مخصوص خود را دارد.

شخص حقیقی ممکن است در هر سنی باشد و همانند سایر انسان‌هایی که در جامعه زندگی می‌کنند، موظف به رعایت حقوق و تکالیفی در جامعه است. منظور از شخص حقوقی نیز هر سازمان، موسسه، نهاد، وزارت‌خانه یا شرکتی است که فعالیتی را انجام می‌دهد.

این فعالیت ممکن است تجاری یا غیرتجاری باشد. پس زمانی که از یک شخصیت حقوقی صحبت می‌کنیم، منظورمان نهاد یا ارگانی است که حقوق و تکالیف منحصر به فردی برای آن مشخص شده باشد.

مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی

سود سپرده افراد حقیقی مشمول مالیات نیست؟

اگر چه سوالات و شبهات زیادی در مورد مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی وجود دارد؛ اما بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی از پرداخت هر گونه مالیاتی معاف بوده و این مورد در بند ۲ ماده ۱۴۵ قانون مالیات‌های مستقیم ذکر شده است.

همچنین این سازمان، شایعاتی را که در فضای مجازی در مورد اخذ مالیات ۱۰ درصدی از سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری وجود دارد، رد می‌کند. در واقع این امکان وجود دارد که منشأ چنین شایعاتی در فضای‌ مجازی یکی از  احکام پیشنهادی در پیش‌نویس لایحه سوم باشد که مالیات مجموع درآمد نامیده شده است.

البته این لایحه در مراحل اولیه کارشناسی بوده و سازمان امور مالیاتی کشور نیز مخالف چنین طرح و پیشنهادی است. لازم به ذکر است که رئیس سازمان امور مالیاتی در این ‌باره توضیحاتی را بیان کرده است.

بر اساس این توضیحات، در پیش‌نویسی که برای لایحه مالیات بر مجموع درآمد تهیه شده بود، پیش‌بینی در مورد مالیات سپرده بانکی اشخاص حقیقی انجام شده بود؛ اما در نظر داشته باشید که این تنها یک پیش‌نویس بوده است و نیازمند بحث و بررسی در کمیسیون‌های مختلف دولت است و پس از بررسی توسط این کمیسیون‌ها باید به مجلس برود.

در حالی که این موضوع در فضای مجازی به این صورت نشان می‌دهد که قانونی در رابطه با مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی تصویب شده و این اشخاص موظف به رعایت آن هستند!

 قانون قطعی کشور در مورد مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی

قانون قطعی کشور در مورد مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی این موضوع را نشان می‌دهد که اشخاص حقیقی از مالیات سود سپرده‌های بانکی معاف هستند و تا کنون هیچ قانونی در مجلس در این باره تغییر نکرده است و قانون موجود در این زمینه شامل اشخاص حقوقی می‌شود.

چه افرادی از پرداخت مالیات بر سود سپرده بانکی معاف هستند؟

بر اساس قوانین و مقررات موجود و به موجب بند (ر) تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور و بند ۲ ماده ۱۴۵ قانون مالیات‌های مستقیم، افراد معاف از پرداخت مالیات بر سود سپرده بانکی، به صورت زیر معرفی می‌شوند:

 همانطور که پیشتر از این گفته شد، تنها اشخاص حقوقی، مشمول قوانین و مقررات معافیت مالیاتی سود سپرده بانکی هستند و با توجه به اینکه هیچ قانونی در رابطه با مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی وجود ندارد، برای سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی هیچ گونه مالیاتی دریافت نمی‌شود.

 البته بر اساس قوانین بودجه کشور، همه اشخاص حقوقی نیز مشمول مالیات سود سپرده بانکی نیستند و برخی از آن معاف شده‌انداز جمله جنین اشخاص حقوقی می‌توان به صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق توسعه ملی، شرکت‌های بیمه بازرگانی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، بیمه مرکزی ایران، صندوق‌های بازنشستگی و صندوق تامین خسارت‌های بدنی اشاره کرد.

 

همانطور که گفته شد، مالیات بر عایدی نوعی مالیات است که به سود ناشی از فروش دارایی‌هایی که در چرخه تولید نیستند یا اصطلاحا غیرمولد نامیده می‌شوند، تعلق می‌گیرد. چنین دارایی‌هایی اغلب شامل اوراق بهادار، سهام، مسکن و زمین هستند.

سوالات متداول

1. آیا قانونی مبنی بر مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی وجود دارد؟

 در حال حاضر چنین قانونی وجود ندارد و لایحه موسوم به مالیات مجموع درآمد تنها یک پیش‌نویس است که هم اکنون در مراحل اولیه کارشناسی بوده و تصویب و اجرا نشده است.

  1. آیا سود سپرده بانکی مشمول مالیات می‌شود؟

بر اساس قوانین و مقررات کل کشور و قانون بودجه سال 1401، مالیات بر سود سپرده بانکی شامل اشخاص حقوقی است و این اشخاص ملزم به پرداخت آن هستند.

  1. مالیات سود سپرده‌های بانکی چگونه محاسبه می‌شود؟

 مالیات بر سود سپرده‌های بانکی اشخاص حقیقی در حال حاضر صفر و  مالیات سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی برابر با ۲۵ درصد مبلغ کل سود سپرده در نظر گرفته می‌شود.

  1. سود سپرده‌های بانکی چگونه پرداخت می‌شود؟

این  مالیات‌ها از طریق سامانه پرداخت قبض مالیاتی و با استفاده از شناسه ۳۰ رقمی نسیم پرداخت می‌شوند.

 

نکته پایانی

 سپرده‌های بانکی انواع مختلفی دارند که برای برخی از آن‌ها، سود و در نتیجه مالیات در نظر گرفته می‌شود. البته در حال حاضر هیچ قانونی در رابطه با مالیات بر سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی وجود ندارد و تنها اشخاص حقوقی ملزم به پرداخت این مالیات هستند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 − سه =