مالیات خودرو چیست؟

مالیات خودرو چیست؟

مالیات خودرو مشمول خودروهای وارداتی و خودروهایی که ارزش آنها بیش از 1 میلیارد تومان است می‌شود. دریافت مالیات ماشین یکی از این روش‌های اخذ مالیات به شمار می‌رود. مالیات بر اتومبیل وجهی محسوب می‌شود که هرساله از سوی دولت به اشخاص حقوقی و حقیقی دارای خودروهای گران‌قیمت تعلق می‌گیرد.

مالیات خودرو

 طبق مالیات بر خودرو اگر شخصی، مالک خودرویی به ارزش بیش از یک میلیارد تومان باشد، لازم است که درصدی از قیمت خودرو خود را به‌عنوان مالیات به دولت پرداخت کند. این میزان مالیات بر اتومبیل از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. در کشور ایران نرخ مالیات برای خودروها حداقل یک درصد و حداکثر چهار درصد از قیمت خودر‌و تعیین شده است. نحوه محاسبه‌ این مالیات طبق دستورالعمل‌هایی که از سوی سازمان مالیات کشور انتشار پیدا می‌کند، تعیین می‌شود.

نحوه پرداخت مالیات خودرو از طریق سایت سازمان امور مالیاتی کشور چگونه است؟

پرداخت مالیات خودرو از طریق سایت سازمان امور مالیاتی کشور امکان‌پذیر شده است. سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس قانون وظیفه دارد که تا پایان خردادماه سال آینده تعداد مالکین خودروها را با شرایطی که در دستورالعمل‌ها مقرر شده شناسایی کند.

سامان امور مالیاتی پس از شناسایی و معرفی مودیان مالیاتی، باید آن‌ها را به اطلاع قانون‌گذار برساند. افرادی که قصد دارند، مالیات بر ماشین خود را پرداخت کنند، می‌توانند به سامانه مربوط به سامانه expcar.tax.gov.ir مراجعه کنند. در زیر نحوه پرداخت مالیات اتومبیل بیان شده است.

  1. مودیان ابتدا باید در سایت اقدامات مربوط به تأیید هویت را انجام دهند.
  2. پس از تأیید هویت در صفحه اصلی روی گزینه پرداخت الکترونیک کلیک کنند.
  3. شناسه پرداخت/قبض یا شناسه 30 رقمی نسیم را وارد کنند.
  4. کد امنیتی در محل مشخص شده وارد شود.
  5. در صورت تأیید میزان مالیات معین شده باید گزینه پذیرش را کلیک و سپس مالیات پرداخت شود.

مالیات خرید و فروش ماشین به عهده چه کسی است؟

مالیات نقل‌وانتقال خودرو بر عهده خریدار است یا فروشنده؟ باید گفت فروشنده یا مالک اصلی موظف به پرداخت مالیات نقل‌وانتقال وسیله نقلیه است‌. فروشنده ملزم به پرداخت عوارض شهرداری و خلافی خودرو، مالیات فروش نیز هست. در این مراحل، هزینه‌ای از خریدار دریافت نمی‌شود.

مالیات خرید و فروش ماشین

 خریدار در مراحل بعدی و برای تعویض پلاک موظف به پرداخت هزینه خواهد بود. ممکن است که خریدار و فروشنده با هم به توافق برسند و به‌ سبب آن، هزینه مالیات نصف‌ – نصف پرداخت شود. همچنین با وجود توافقاتی که بین خریدار و فروشنده وجود دارد، ممکن است هزینه مالیات فروش را خریدار پرداخت نماید.

به‌ طور کلی، از نظر قانونی فروشنده موظف به پرداخت هزینه مالیات خریدوفروش است، اما امکان توافق‌ بر سر این مسئله میان دو طرف معامله هم وجود دارد.

مالیات بر خودرو چقدر است؟

مالیات بر خودرو بر اساس چند فاکتور مهم تعیین می‌شود که در جدول زیر بیان شده است. لازم به ذکر است که  پس از گذشت ۶ سال از تولید خودرو، هر سال ۱۰درصد و از سال ششم به بعد هم ۴۰درصد از مالیات کسر خواهد شد. ‌

  • خودرو با ارزش بیش از 1 میلیارد تومان تا سقف 5/1 میلیارد تومان: 1 درصد
  • خودرو با ارزش بیش از 5/1 میلیارد تومان تا سقف 3 میلیارد تومان: 2 درصد
  • خودرو با ارزش بیش از 3 میلیارد تومان تا سقف 5/4 میلیارد تومان: 3 درصد
  • خودرو با ارزش بیش از 5/4 میلیارد تومان: 4 درصد

نحوه تعیین مبلغ مالیات بر اتومبیل به چه صورت است؟

نحوه تعیین مبلغ مالیات بر اتومبیل توسط سازمان امور مالیاتی کشور و پس از کارشناسی‌های لازم انجام می‌شود. برای اطلاع دقیق از میزان مالیات‌های خودرو و چگونگی پرداخت آن می‌توان از طریق مشاوران مالیاتی اقدام کرد. در زیر عواملی که مبلغ مالیات اتومبیل‌ها اثرگذار هستند بیان شده است.

  • مدل خودرو: خودروهایی با مدل‌های بالاتر دارای ارزش بیشتری بوده و باید نرخ مالیات بیشتری نیز برای آنها تعیین می‌شود.
  • تاریخ واردات به کشور: تاریخ ورود خودروها به کشور از طریق گمرک کشور استعلام می‌شود. خودروهایی که در اخیراً به کشور وارد شده‌اند مشمول مالیات بیشتری خواهند شد.
  • سال تولید: سال تولید خودروها یکی دیگر از عواملی است که بر میزان مالیات در نظر گرفته شده برای خودرو اثرگذار است و هر چه سال تولید آنها به تاریخ جاری نزدیک‌تر باشد مشمول پرداخت مالیات بیشتری می‌شوند.

روش‌های پرداخت مالیات اتومبیل چیست؟

روش‌های پرداخت مالیات اتومبیل به چند صورت است که مودیان بسته به شرایط خود می‌توانند اقدام کنند. مالیاتی که بر خودروهای لوکس و لاکچری اعمال شد، برای رفاه و آرامش حال مالکین روش‌های مختلفی وجود دارد تا بتوانند به‌آسانی و در اسرع وقت نسبت به پرداخت مالیات وضع شده خودروی شخصی اقدام کنند.

توجه به این نکته الزامی است که عدم پرداخت به‌موقع مالیات که شامل جرائم نقدی است، بسیار سنگین خواهد شد. برخی از روش‌های پرداخت مالیات اتومبیل شامل موارد زیر هستند:

  • مراجعه به دفاتر پیشخوان: در این روش نخست باید مالیات وضع شده بر خودرو را  محاسبه کرده سپس با به همراه داشتن مدارک شناسایی مورد نیاز از جمله کارت خودرو یا برگ سبز، کارت ملی نسبت به پرداخت مالیات خود در دفاتر پیشخوان اقدام کرد.
  • مراجعه به سایت شهرداری شهر محل سکونت: عموماً سایت‌های شهرداری هر شهر، جزئی به‌عنوان پرداخت مالیات و یا عوارض دارند که با ورود به این قسمت می‌توان مالیات‌های خودرو شخصی را مستقیماً و بدون مراجعة حضوری پرداخت کرد.
  • استفاده از اپلیکیشن تهران من: پرداخت مالیات از طریق بعضی از برنامه‌های کاربردی نیز امکان‌پذیر است. اپلیکیشن تهران من به طور مستقیم تحت نظارت شهرداری تهران بوده و اعتبار خوبی دارد. برای پرداخت مالیات از راه اپلیکیشن‌ها لازم است تا نسبت به اعتبارسنجی آن اقدام شود.

کدام خودروها مشمول پرداخت مالیات هستند؟

سازمان امور مالیاتی به همراه قانون‌گذار، 42 اتومبیل را مشخص کرد که مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. میزان مالیات مشخص پرداخت شده از سوی هر یک از این خودروها را نیز مشخص کرده‌اند. برای مثال خریدار خودرو آزرا لازم است که چهل و نه میلیون تومان از ارزش خودرو خود را برای مالیات پرداخت نماید.

 خودرو مشمول پرداخت مالیات

 میزان مالیاتی که  به هر یک از این خودروها تعلق می‌گیرد با توجه به افزایش قیمت خودرو، مالیات نیز افزایش پیدا خواهد کرد. برای مثال خودرو لکسوس مدل آر ایکس با قیمت شش میلیارد و ششصد و میلیون تومان تهیه می‌شود. مالیات تعلق گرفته به این خودرو حدود دویست و هفتاد میلیون تومان است. به همین خاطر هر چقدر قیمت خودرو افزایش یابد، میزان مالیات دریافتی نیز بیشتر خواهد شد.

در جدول زیر لیست خودروهایی که مشمول پرداخت مالیات هستند آورده شده است.

النترا النترا مونتاژ سال 97 سانتافه ( ix 45)
سوناتا توسان مینی کانتری من s
رنو کولوس تلیسمان سانگ یانگ (نیوکوراندو)
سورنتو سراتو (اتوماتیک) اوپتیما
لکسوس میتسوبیشی NX 300 لکسوس RX میتسوبیشی ASX
میسوبیشی (اوتلندر PHEV) میتسوبیشی(اوتلندر 5) BMW 120 i
BMW218 i BMW230 i BMW330 i
BMW730 i BMW530 i BMW125 i
BMW280 X4 بنز E200 بنز E 250
تویوتا راونور تویوتا CHR DS 3
DS 6 DS 7 آزرا
سانتافه مدل 2018 مینی کوپر سانگ یانگ (رکستون)
اسپورتیج SWM (GOLF) پریوس
هیبریدی CHR چری تیگو (مونتاژ داخلی) بورگوارو BX5

منظور از عوارض سالانه خودرو چیست؟

عوارض سالانه خودرو یا عوارض سالانه خودرو به عوارض تردد خودروها در شهرها مربوط می‌شود. در واقع علاوه بر عوارض آزادراه و عوارض طرح ترافیک، مالکان خودروها باید یک عوارض دیگر را هم پرداخت نمایند.

عوارض خودرو، هزینه‌ای به شمار می‌رود که بابت استفاده از خدمات شهرداری‌ها در زمینه حمل‌ونقل خودروها، باید پرداخت نمایند. مالکین خودرو در هر شهری که سکونت داشته باشند، باید عوارض شهرداری را به طور سالانه پرداخت کنند.

برای مالیات اعمال شده بر خودرو، نمی‌توان عدد ثابتی تعریف کرد، مبلغ آن توسط سازمان امور مالیاتی، به طور سالانه مشخص و اعلام می‌شود. همچنین توجه کنید که مالیات بر خودروهای داخلی با مالیات بر خودرو های خارجی، تفاوت دارد.

جریمه عدم پرداخت مالیات خودرو چقدر است؟

جریمه عدم پرداخت مالیات خودرو برای مودیانی که دیرکرد داشته یا برای پرداخت مالیات اقدام نکنند در نظرگرفته شده است. برای اطلاع از قوانین مالیاتی بر خودروها و همچنین جمع‌آوری اسناد و مدارک لازم جهت پرداخت به‌موقع مالیات می‌توان از مشاوره شرکت‌های حسابداری معتبر استفاده کرد.

درصورتی‌که مودیان عوارض خودرو را پرداخت نکنند، علاوه‌ بر اصل مالیات، باید جریمه دیر کردن آن را هم پرداخت کنند که معادل 2% برای هر یک ماه تأخیر است. برای مثال اگر دو سال از زمان پرداخت مالیات بر ماشین گذشته باشد، شخص باید مبلغی معادل 48% عوارض پرداخت نشده را هم به‌عنوان جریمه تأخیر پرداخت کند.

سؤالات متداول

مالیات خودرو چیست؟

مالیات خودرو میزان مالیات در نظر گرفته شده برای خودروهایی است که ارزش آنها بیش از 1 میلیارد تومان است.

جریمه عدم پرداخت مالیات خودرو چقدر است؟

میزان جریمه در نظر گرفته شده برای دیرکرد به‌ازای هر ماه دیرکرد 2 درصد است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + شش =